پایگاه خبری تلکسیران

اخبار لحظه به لحظه ایران و جهان

۹ روز پیش

عامل هدررفت آب مریخ کشف شد

تهران- ایرنا- گروهی از محققان بین‌المللی متوجه شدند که یک سوراخ بزرگ در اتمسفر مریخ وجود دارد که هر دو سال یک‌بار باز می‌شود و آب این سیاره را به فضای بیرون خالی می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی تک تایمز، مشاهدات پیشین نشان داده‌اند که مریخ دارای مقادیر زیادی بخارآب در قسمت بالای اتمسفر خود است اما این موضوع که بخارآب چگونه به آنجا رسیده برای محققان مشخص نشده بود.
این سیاره سرخ مانند زمین در اتمسفر خود یک لایه میانی دارد که همانند مانعی از بالا رفتن هر چه بیشتر گاز جلوگیری می‌کند.
محققان آلمانی و روسی در این مطالعه که در مجله American Geophysical Union"s Geophysical Research Letters منتشر شده است، نوشتند که اتمسفر میانی مریخ برای نگهداری بخارآب، بسیار سرد است.
آن‌ها از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای دو رویه اتمسفری را شناسایی کردند که تنها مختص این سیاره سرخ است.

** چرخه آب مریخ
هر دو سال، زمانی که در نیم‌کره جنوبی مریخ تابستان است، بخارآب از قسمت پایینی اتمسفر به قسمت بالایی آن منتقل می‌شود. این گروه از محققان توضیح دادند که در آن دوره زمانی، پنجره‌ای باز می‌شود و به بخارآب اجازه می‌دهد که از قسمت پایینی اتمسفر به قسمت بالایی آن فرار کنند.
طوفان سهمگین گردوغبار در این سیاره سرخ نیز می‌تواند موجب رانده شدن آب به قسمت بالایی اتمسفر مریخ شود. هر بار که یک توفان گردوغبار بروز می‌کند، این توفان مانع رسیدن نور به سطح مریخ می‌شود.
مسدود شدن نور در اتمسفر موجب گرم شدن آن شده که وضعیت مناسبی را برای به حرکت درآوردن آب به اطراف ایجاد می‌کند. در این زمان ذرات ریزی از یخ در اطراف گردوغبار ایجاد می‌شود که در قسمت بالایی اتمسفر شناور می‌شوند.
زمانی که آب از لایه میانی اتمسفر مریخ عبور می‌کند دو رویداد اتفاق می‌افتد؛ مقداری از آب به سمت قطب شمال و مقداری از آن به سمت قطب جنوب مریخ می‌رود و در آنجا ذخیره می‌شود.
مابقی آب در معرض پرتو ماورای بنفش خورشید قرار گرفته و موجب تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن می‌شود که هیدروژن به فضای بیرونی فرار می‌کند.

** مریخ چگونه آب خود را از دست داد
زمانی مریخ دارای رودخانه و دریاچه بود اما میلیاردها سال پیش تمام آب خود را از دست داد و تا امروز این همسایه زمین همچنان در حال انتشار گاز هیدروژن به فضا است.
محققان معتقدند که این چرخه عجیب و غریب آب، این سیاره سرخ را به آنچه امروز هست، تبدیل کرده است.
یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ظاهراً اتمسفر مریخ در مقایسه با اتمسفر زمین نسبت به بخارآب نفوذپذیرتر است. کشف این چرخه فصلی آب به‌طور گسترده‌ای در از دست دادن آب مریخ مشارکت دارد.
علمی**2038** 1055